Opłaty środowiskowe

Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w bytowanie norma prawna z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz.U. z 2016 r. poz. 2255), która wprowadziła zmianę w ustawie spośród dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska w zakresie zasad realizowania obowiązku sprawozdawczego z tytułu opłat wewnątrz korzystanie ze środowiska. Zgodnie spośród nowym brzmieniem art. 289 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, nie wnosi się opłat spośród tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1, których roczna stopień wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza 800 zł. W przypadku jak roczna wielkość opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1 nie przekracza 100 zł, nie przedkłada się oraz wykazów oraz informacji, o których wymowa w art. 286 ust. 1 natomiast 1a.
Zwolnienie obejmuje wykazy w ciągu rok 2016 natomiast dotyczy przypadków, w których roczna cena za każdy spośród wykazanych rodzajów korzystania ze środowiska spośród osobna nie przekracza 100 zł.
Podmioty korzystające ze środowiska zwolnione z obowiązku przedkładania wykazów natomiast informacji, w dalszym ciągu mają zadanie prowadzenia aktualizowanej co roku ewidencji, o której mowa w art. 287 ustawy Prawo ochrony środowiska.
UWAGA: W związku ze zdarzającymi się wpłatami kwot do góry 100 zł, tymczasem nie przekraczających 800 zł informujemy, że nieprzekroczenie:

800 zł wiąże się ze zwolnieniem spośród obowiązku wniesienia opłaty;
100 zł wiąże się ze zwolnieniem z obowiązku wniesienia opłaty, oraz jeśli dotyczy owo wszystkich rodzajów korzystania ze środowiska – oraz ze zwolnieniem z obowiązku złożenia wykazu.

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
UREGULOWANIA PRAWNE W ZAKRESIE OPŁAT ZA KORZYSTANIE ZE ŚRODOWISKA
Podstawa prawna
1. Ustawa spośród 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 519 ze zm.
2. Ustawa spośród dnia 14  grudnia 2012 r. o odpadach –  t.j. Dz.U. spośród 2016 r., poz. 1987 ze zm.
3. Ustawa spośród dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne – t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 469 ze zm.
4. Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce – Dz.U. spośród 2012 r., poz. 1342 ze zm
Szczegółowe rozporządzenia w sprawie opłat tudzież wykazów wewnątrz poszczególne lata znajdują się w częściach „Wymagane dokumenty” oraz „Stawki opłat”
Opis sprawy/
zadania
Opłaty w ciągu korzystanie ze środowiska wnosi się za:
wprowadzanie gazów ewentualnie pyłów aż do powietrza (środki transportu, ogrzewanie, wszelkiego rodzaju technologie powodujące emisję do powietrza podczas gdy np. spawanie, lakierowanie, klejenie itp.),
wprowadzanie ścieków do wód bądź do ziemi w tym w środku wody roztopowe a opadowe pochodzące spośród powierzchni zanieczyszczonych (utwardzone place, parkingi ulice, itp.),
pobór wód spośród ujęć własnych,
składowanie odpadów.
Kogo dotyczy
Podmiotem korzystającym ze środowiska jest:
Przedsiębiorca i  człowiek biznesu zagraniczny instruktor aktywność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, oraz dodatkowo postać prowadząca aktywność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych, chowu względnie hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa oraz rybactwa śródlądowego.
Jednostka organizacyjna nie będąca przedsiębiorcą.
Osoba fizyczna nie będąca podmiotem, o którym sposób mówienia w pkt. 1, korzystająca ze środowiska w zakresie, w jakim korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia.
Obowiązki podmiotu korzystającego ze środowiska
WAŻNE INFORMACJE
Ustawa z dnia 16 listopada 2012r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce wprowadziła zmiany w zakresie opłat w środku korzystanie ze środowiska. Od 2013r. podmioty korzystające ze środowiska będą wnosiły spośród tego tytułu opłatę zaś przekazywały marszałkowi województwa wykazy zawierające informacje zaś dane wykorzystane aż do pertraktacje wysokości opłat nic bardziej błędnego trafienie w roku – w terminie do dnia 31 marca roku następnego. Zakres przekazywanych informacji pozostaje bez zmian.
Zasady rozliczania opłat wewnątrz lata wcześniejsze (do 2012r. włącznie) pozostają bez zmian – tj. rozliczenia półroczne tudzież wysokość wyliczonej kwoty zwalniającej spośród obowiązku jej wniesienia, tj. 400 zł w środku półrocze gwoli danego rodzaju korzystania ze środowiska.
Od 2013r. opłaty nie wnosi się w przypadku, jak wyliczona wielkość nie przekracza 800 zł za rok kalendarzowy dla danego rodzaju korzystania ze środowiska.
Zwolnienie z obowiązku wniesienia opłaty nie zwalnia z obowiązku składania informacji.
Od 2013r.  podmiot używający ze środowiska  nie ma obowiązku składania drugiego egzemplarza sprawozdania:
·   aż do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Gdańsku czy też do Delegatury w Słupsku – w zakresie emisji gazów albo pyłów do powietrza, poboru wody, odprowadzania ścieków,
·   do wójta, burmistrza ewentualnie prezydenta miasta właściwego ze względu na położenie korzystania ze środowiska – w zakresie składowania odpadów.
W przypadku braku  wykazu marszałek województwa wymierza opłatę w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń czy też wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.

Podmiot używający ze środowiska ma obowiązek:
prowadzić aktualizowaną co  rok ewidencję danych zawierającą informacje o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat,
ustalać we własnym zakresie stopień należnej opłaty, podług stawek obowiązujących w okresie, w którym korzystanie ze środowiska miało miejsce,
wnosić bez wezwania należną opłatę aż do dnia 31 marca wewnątrz rok ubiegły,na kalkulacja urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na pozycja korzystania ze środowiska.
WYJĄTEK: opłaty w środku wprowadzanie gazów bądź pyłów aż do powietrza spośród eksploatacji urządzeń (zgodnie z ustawą Prawo Ochrony Środowiska, przy użyciu urządzenia rozumie się niestacjonarne urządzenia techniczne, w tym środki transportu), trzeba dźwigać na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska.
Przykład: Podmiot xxx, zarejestrowany w Warszawie, posiada swój filia w Gdańsku – lista oraz porto spośród tytułu środków transportu winien być wniesione aż do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, za pozostałe rodzaje korzystania ze środowiska – aż do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
 

Komentarze